VC17m retired, what now?

J/80 painted with VC17m

The popular VC17m produced by International Yacht Paint will be retired from the market on May 6th 2024 and prohibited its use from November 8th 2024.

So what now?

I was hoping in a conversion paint that can be over coated, however, International reply is

If you want to continue with a hard antifouling, we suggest that you change to TRILUX HARD ANTIFOULING. This is also a copper based product – but please note that it is not a thin film product. There will be no thin film product available going forward as this was a unique feature of VC 17m.

Before overcoating VC 17m you prepare the surface by sanding.

Perhaps it is time to simply do the right thing. Go biocide free.

What are the options out there? I am looking for a good race finish, easy to keep clean by diving perhaps twice a month and possibly DIY applicable.

Hempel‘s Hempaspeed? Or Silic One? Seaboost Overdrive?

10 Comments

  1. Jag testade Hempaspeed på Köl och roder i fiol. Skrovet hade VC17.

    Positivt:
    Mycket nöjd med beväxningsskydd. Framförallt för att det är superlätt att rengöra. Växer ungefär likamycket som på VC17, skulle jag säga. Finns i vitt, som är snygg och lätt att rengöra.

    Negativt:
    Mycket svårt att få det slätt när man målar. Gick lite bättre när det var kallt. Hempel säger man ska inte slippa/ polera. Jag våtslippade rodret, tyckte inte det var nån skillnad i beväxning mellan roder och köl.
    Största problemet är att det är svårt att få den att fästa. På kölen släppte det på några få ställen vid högrtryckstvätt i höstas. Men nu på land kan jag enkelt skrapa bort allt färg med en spackel. Såklart är det Conversion primern under. Den sitter fast. På rodret sitter allt som var under vatten kvar och sitter fast. Det hade jag hemma och målade inomhus i 20 grader (bra med påhängd roder 😉 ). Så der verkar krävas optimala förhållanden. Men även på rodret släppte det vid vattenlinjen och ovanför. Inte så kul att man släpper ut mikroplaster istf kopperoxid…

    Summan:
    Jag kör nåt annat på Köl och skrov. På rodret blir det Hempaspeed igen, jag har färg kvar och den sitter ju fast där. Hempaspeed är en grym färg, doch måste de utvecklar en bättre primer så att färgen sitter kvar.

    1. Har delvis samma erfarenhet på Terra3.14. Efter ingående samtal med Hempel lutar vi åt att der kan vara för lång övermålningstid på conversion primer. Det krävs isf 2 pers för att måla – en med primer och en med HS för att verkligen lägga vått i vått.
      Jag noterade också krackelering i vattenlinjen. Vilken färg la du Fabian? Jag hade vitt, men har sett på no crew att folk med andra kulörer varit mer nöjda.

      1. Author

        Jag tänker testa rodret i år. Som Fabian är rodret hemma, så perfekta förhållanden.

        Ingen missfärgining vit vattenlinjen?

        Måga säger att finishen inte är tillräkligt bra, stämmer det?

        1. Finishen blir inget superbra. Kölen blev ok, men då var det rätt kallt när jag målade. Färgen torkar rätt snabb och man tar upp färg från förra strykning. Lite som VC17, fast tjockare färg…
          Hempel avråder från slippning. Men jag våtslippade rodret och det funkade bra. Då blev finishen bra också…

  2. PS: Fick du nån hamnplats i Göteborg?

      1. Cool, looking forward to seeing you on mondays!

  3. I found Yachtcare Thin film from Voss chemie. “Highly effective anti-fouling paint with many advantages – low layer structure, optimal fouling protection, can be painted over directly, compatible with International VC17M.” Have you perhaps considered the product?

    1. Author

      Thanks Rob. Never heard of it, but very interesting… I will investigate. It seems to be similar to VC17 ECO which is without copper. Not sure if it works in my area. Thanks for the heads up

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *